Socjologia - stacjonarne 2-letnie studia II stopnia - rekrutacja uzupełniająca - II tura
Kierunki
Jednostki prowadzące
- Uniwersytet w Białymstoku
- Instytut Socjologii
adres:
ul. Plac Niezależnego Zrzeszenia Studentów 1 15-420 Białystok pokój nr 114 Biuro Rekrutacyjne przyjmuje interesantów:
Poniedziałek - Piątek, godz. 10.00 - 14.00
telefon: 85 745 7486
e-mail: whsrek@uwb.edu.pl
Zapisy
Limit miejsc
Język wykładowy
Opis
Studia socjologiczne drugiego stopnia trwają 2 lata (4 semestry) i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra.
Łączna liczba godzin wynosi 1026.
Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) wynosi 120.
- 1. Charakterystyka studiów
Studia socjologiczne II stopnia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby z jednej strony poszerzać dotychczasową (zdobytą na I stopniu) wiedzę, z drugiej zaś dać możliwość studiowania osobom, które ukończyły inne kierunki studiów I stopnia. Są adresowane do osób, które chcą rozszerzyć swoje horyzonty, zgłębić podstawy relacji międzyludzkich, doskonalić swe działania komunikacyjne, poznać prawidła psychologii społecznej, działania grup i instytucji. W programie studiów nacisk położony jest na rozwinięcie wiedzy interdyscyplinarnej w zakresie nauk społecznych (która stanowi podstawę w przygotowywaniu się do studiów III stopnia), dając jednocześnie możliwość wyboru jednej z czterech ścieżek specjalnościowych*. Specjalności umożliwiają praktyczne przygotowanie kandydatów do podjęcia przyszłej pracy zawodowej. I tak:
- w ramach specjalizacji „Coaching z elementami psychologii społecznej” – w ramach programu zgodnego z wytycznymi International Coach Federation (IFC) poprzez warsztaty prowadzone przez coachów i nauczycieli akademickich kształcimy przyszłych coachów do samodzielnej pracy w obszarach usług nastawionych na rozwój i wspieranie kadry. Po studiach absolwenci mają otwartą ścieżkę do międzynarodowej akredytacji International Coach Federation na poziomie ACC.
- w ramach specjalizacji „Badanie opinii i zachowań rynkowych” – pod okiem kadry akademickiej, która posiada nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również współpracuje z największymi polskimi instytutami badawczymi, kształcimy przyszłych badaczy i analityków społecznych, dając pełne przygotowanie do samodzielnego projektowania badań i analizy danych.
- w ramach specjalizacji „Nowe praktyki kulturowe" studenci nabywają wiedzę, praktyczne umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do pracy w szeroko rozumianym sektorze kultury: instytucjach i organizacjach kulturalnych, redakcjach kulturalnych w mediach, w ośrodkach badań kultury oraz kompetencje przydatne w działalności animacyjnej, projektowej, edukacyjnej i innej - wszędzie tam, gdzie wymaga się stosowania kreatywnych rozwiązań w celach diagnostycznych i rozwojowych.
- w ramach specjalizacji „Komunikacja i socjologia kognitywna” studenci nabywają wiedzę i praktyczne umiejętności związane z różnymi sferami komunikacji (medialnej, marketingowej, społecznej), co pozwala przygotować się do pracy w mediach (w tym również w środowisku mediów społecznościowych) oraz sektorze public relations. Zajęcia pozwolą również zrozumieć powiązanie nauk społecznych i nauk o poznaniu oraz wykorzystywać je w pracy zawodowej (np. neuromarketing).
* Minimalna liczba uczestników specjalności to 25 osób. Wybór specjalności jest dokonywany przez studentów w ramach głosowania.
- 2. Kwalifikacje absolwenta
Absolwent socjologicznych studiów magisterskich nabędzie rozszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk i procesów społecznych, nabędzie też praktyczne umiejętności w zakresie: coachingu, samodzielnego prowadzenia badań społecznych i marketingowych, współczesnych praktyk kulturowych, komunikacji, socjologicznej analizy mediów i kognitywistyki. Absolwent studiów drugiego stopnia będzie więc przygotowany do podjęcia pracy: w działach badawczych instytutów badania rynku i opinii społecznej, w mediach, w działach public relations oraz human resources, w podmiotach sektora kreatywnego i kultury. Będzie mógł pracować w firmach doradczych, szkoleniowych, trenerskich; może pracować w prywatnych przedsiębiorstwach, instytucjach państwowych, organizacjach pozarządowych, stowarzyszeniach i fundacjach – nastawionych na rozwój ludzi w miejscu pracy. Będzie miał predyspozycje do prowadzenia własnej organizacji pozarządowej lub do otwarcia działalności gospodarczej. Dodatkowo zdobyta wiedza pozwoli mu na rozpoczęcie socjologicznych studiów III stopnia.
- 3. Grupy przedmiotów objętych programem studiów:
Filozofia, kognitywistyka i socjologia wiedzy – Przedmioty: Socjologia wiedzy, Wstęp do kognitywistyki, Filozofia społeczna;
Socjologia teoretyczna– Przedmiot: Współczesne teorie socjologiczne;
Współczesne społeczeństwo polskie – Przedmioty: Zróżnicowanie społeczne, Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego;
Metodologia nauk społecznych – Przedmiot: Metodologia nauk społecznych;
Pogranicza narodowe i cywilizacyjne– Przedmiot: Pogranicza narodowe i cywilizacyjne we współczesnym świecie;
Psychologia społeczna – Przedmiot: Współczesne zagadnienia psychologii społecznej - warsztaty;
Social media– Przedmiot: Social media - warsztaty;
Grupa Zajęć_Specjalizacyjna 1 (coaching z elementami psychologii społecznej) – Przedmioty: Zachowania społeczne w perspektywie ewolucyjnej, Komunikacja społeczna, Podstawy coachingu, komunikacja coachingowa, Samokontrola i samoregulacja w perspektywie psychologicznej, Socjopsychologiczne aspekty uczuć i emocji, zarządzanie emocjami, Warsztaty kreatywności dla coachów, Narzędzia coachingowe, Coaching transformacyjny, Procesy grupowe i zarządzanie małą grupą społeczną, Warsztaty neuronauki społecznej i psychobiologii, Komunikacja coachingowa, superwizja sesji coachingowych
Grupa Zajęć_Specjalizacyjna 2 (badanie opinii i zachowań rynkowych) – Przedmioty: Socjologia rynku i zachowań konsumenckich I, Socjologia rynku i zachowań konsumenckich II, Warsztaty badań marketingowych, Zarządzanie informacją marketingową, Technologia badania socjologicznego, Statystyczna analiza danych społecznych i marketingowych, Badania ilościowe w praktyce, Badania jakościowe w praktyce, Narzędzia przetwarzania informacji
Grupa Zajęć_Specjalizacyjna 3 (nowe praktyki kulturowe) – Przedmioty: Metody badawcze oparte na sztuce, Współczesne praktyki społeczno-artystyczne, Wstęp do muzealnictwa, Socjologia muzyki, Polityki kulturalne, Współczesne pole produkcji filmowej, Semiotyczna analiza przedstawień wizualnych, Laboratorium teatralne, Socjologia muzeum, Edukacja muzealna, Socjologia zmysłów, Społeczne aspekty edukacji i twórczości muzycznej, Antropologia codzienności - analiza kultury współczesnej, Współczesne badania sektora kultury
Grupa Zajęć_Specjalizacyjna 4 (komunikacja i socjologia kognitywna) – Przedmioty: Komunikacja społeczna, Analiza dyskursów medialnych, Komunikacja międzykulturowa w zglobalizowanym świecie, Komunikacja marketingowa, Metodologia badań eksperymentalnych, Poznawcze podstawy procesów społecznych, Teorie i funkcje racjonalności, Komunikacja i procesy grupowe, Neuromarketing, Antropologia
Poza powyższymi przedmiotami w planie studiów znajdują się ponadto: Analiza tekstów socjologicznych w języku angielskim- warsztat specjalistyczny, Język angielski – lektorat, Ochrona własności intelektualnej, Technologia informacyjna, Seminarium magisterskie, Moduł laboratoryjny do wyboru, Fakultet do wyboru.
Program studiów dostępny jest pod adresem:
https://soc.uwb.edu.pl/pl/dzial-plikow-91299/category/34-program-studiow-na-kierunku-socjologia
Zasady kwalifikacji
W postępowaniu rekrutacyjnym będą brane pod uwagę:
- ocena na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia (studiów drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich) na kierunkach należących do jednej z dziedziny nauk: humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych, medycznych i nauk o zdrowiu, sztuki
- średnia arytmetyczna ocen ze studiów.
Zasady rekrutacji i sposób przeliczania punktów
- Podstawą kwalifikacji na studia drugiego stopnia jest złożenie przez kandydata wymaganych dokumentów.
- Do postępowania kwalifikacyjnego będą dopuszczeni kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia (studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich).
- Jeżeli podstawą przyjęcia na studia jest ostateczny wynik studiów (ocena na dyplomie) lub ostateczny wynik studiów i średnia ocen ze studiów pierwszego stopnia (drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), to:
- ocena z dyplomu przy kwalifikacji przeliczana będzie na punkty w następujący sposób:
5,0 - 100 pkt.
4,5 - 80 pkt.
4,0 - 60 pkt.
- ocena z dyplomu przy kwalifikacji przeliczana będzie na punkty w następujący sposób:
(liczba słów w pełnym opisie: 508)
Dodatkowe dokumenty
Od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia wymagane są następujące dokumenty:
1) ankieta osobowa (wydrukowana z systemu IRK), zawierająca imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL, a w przypadku jego braku – nazwę i numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania oraz adres do korespondencji,
2) poświadczona przez uczelnię (na podstawie przedłożonego oryginału):
– kopia świadectwa dojrzałości albo kopia świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów w przypadku kandydata na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie,
– kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich, w przypadku kandydata na studia drugiego stopnia,
3) zaświadczenie od lekarza medycyny pracy, stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na wybranym kierunku (dotyczy kierunków: biologia, biologia z przygotowaniem pedagogicznym, chemia, chemia kryminalistyczna i sądowa, ekobiznes, jakość i bezpieczeństwo środowiska, mikrobiologia),
4) do wglądu własny dokument tożsamości, a w przypadku gdy dokumenty kandydata dostarcza jego pełnomocnik powinien on okazać własny dokument tożsamości oraz kopię dowodu tożsamości kandydata,
5) podanie o wydanie Elektronicznej Legitymacji Studenckiej (wydrukowane z systemu IRK) [kolorowe zdjęcie do ELS w postaci pliku JPG o wymiarach 300x375 px (20x25mm) w rozdzielczości 300 dpi],
6) deklaracja językowa (wydrukowana z systemu IRK) – dotyczy kierunków studiów, na których lektorat języka obcego obowiązuje od pierwszego roku studiów,
7) pełnomocnictwo do złożenia dokumentów, w przypadku gdy dokumenty kandydata składane są przez osobę trzecią,
8) zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na podjęcie studiów
(liczba słów w pełnym opisie: 1170)
