
Biologia z przygotowaniem pedagogicznym - stacjonarne 2-letnie studia II stopnia
Kierunki
Jednostki prowadzące
Zapisy
Limit miejsc
Język wykładowy
Opis
Charakterystyka studiów
Kierunek studiów Biologia z przygotowaniem pedagogicznym o profilu ogólnoakademickim należy do obszaru kształcenia w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie nauk biologicznych oraz w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinach: pedagogika i psychologia. W ramach kształcenia na kierunku Biologia z przygotowaniem pedagogicznym studenci nabywają wiedzę z zakresu biologii szczegółowej. Kształcenie na kierunku Biologia z przygotowaniem pedagogicznym obejmuje zjawiska i procesy zachodzące na wszystkich poziomach przyrody ożywionej. Dodatkowo student nabywa umiejętności pedagogiczno-dydaktyczne pozwalające na pracę w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jako nauczyciel biologii.
Wymagania wstępne
Kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia drugiego stopnia kierunku Biologia z przygotowaniem pedagogicznym powinien legitymować się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku BIOLOGIA i spełniać wymagania rekrutacyjne zgodne z odpowiednią uchwałą Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w sprawie warunków i trybu rekrutacji.
Kandydat na studia drugiego stopnia powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne zgodne z opisem efektów kształcenia określonych dla studiów pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim w dyscyplinie biologia.
Przedmioty objęte planem studiów zostały uporządkowane w następujących grupach zajęć:
Grupa Zajęć_1, Przedmioty ogólnouczelniane
Realizacja przedmiotów z tej grupy zajęć zapewni przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat najważniejszych zagadnień z zakresu ochrony własności intelektualnej. Student pozna zagadnienia związane z świadomością społeczną i miejscem człowieka w społeczeństwie. Ponadto kształcona i doskonalona będzie również umiejętność władania językiem obcym z uwzględnieniem biologicznego słownictwa specjalistycznego, co zwiększa szanse na osiąganie lepszych wyników zarówno w toku studiów jak i na rynku pracy.
Grupa Zajęć_2, Przedmioty podstawowe
Grupa tych zajęć zawiera treści obejmujące: najważniejsze zagadnienia statystyki w zakresie rozszerzonym, jak rachunek prawdopodobieństwa, metody statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego w zastosowaniach praktycznych oraz wiedzę niezbędną w toku studiów biologicznych, sięgającą do nauk ścisłych i społecznych oraz informacje dotyczące poznania naukowego specyficznego dla nauk przyrodniczych i ścisłych. Zostały tu zawarte treści dotyczące podstawowych problemów bioetyki, ukazanej jako nurt etyki ekologicznej, obejmującej w swoich rozważaniach wszelkie formy życia.
Grupa Zajęć_3, Przedmioty kierunkowe
W ramach przedmiotów kierunkowych studenci poznają czynniki kształtujące rozmieszczenie roślin i zwierząt na kuli ziemskiej teraz i w przeszłości, zapoznają się ze współczesnym rozmieszczeniem gatunków na Ziemi w ujęciu ekologicznym i chronologicznym. Studenci poznają treści dotyczące pochodzenia gatunków od wspólnych przodków, ich zmian i różnicowania się w czasie. Poszerzą swoją wiedzę i umiejętności z zakresu wiedzy o enzymach, kulturach in vitro, genetyki molekularnej, filogenetyki molekularnej oraz technik molekularnych stosowanych w biologii. Poznają podstawy teoretyczne i praktyczne bioinformatyki, podstawową terminologię, algorytmy porównywania sekwencji nukleotydowych i aminokwasowych oraz praktyczne podstawy pracy w systemie BioLinux. W ramach realizacji przedmiotów kierunkowych studenci zapoznają się z metodami analitycznymi stosowanymi w mikrobiologii i biotechnologii oraz z wykorzystaniem sposobów biotechnologii w przemyśle.
Grupa zajęć_4, Przedmioty kierunkowe do wyboru
W ramach przedmiotów kierunkowych do wyboru studenci poszerzą swoją wiedzę i umiejętności w obrębie różnych aspektów nauk biologicznych. Znajdują się tam przedmioty, które wzbogacą wiedzę, umiejętności i kompetencje studentów, także w powiązaniu z innymi dyscyplinami wiedzy, głównie z naukami o Ziemi i środowisku.
Grupa zajęć_5, Przedmioty zawodowe
Treści kształcenia w grupie przedmiotów zawodowych mają za zadanie realizacje efektów uczenia się, mieszczących się w standardach kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela biologii. Obejmują przedmioty psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne w tym podstawy dydaktyki oraz przygotowanie dydaktyczne do nauczania biologii. Studenci zrozumieją związek teorii pedagogiki z praktyką edukacyjną, obowiązki nauczyciela jako wychowawcy, metodykę pracy wychowawczej, metody i techniki diagnozowania pedagogicznego, rozpoznawania problemów dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, poznają podstawowe zagadnienia systemu i prawa oświatowego, podstawę programową nauczania biologii w kontekście programu nauczania. Studenci poznają procesy poznawcze, odbiór i przetwarzanie informacji przez uczniów szkoły podstawowej i średniej, procesy myślenia i rozumowania w uczeniu się biologii, rolę uwagi, motywacje i emocje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia biologiczne. Studenci zapoznają się z procesami rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości oraz zrachowaniami społecznymi uczniów i ich uwarunkowaniami, zastosują te wiadomości w planowaniu lekcji i zajęć biologicznych. Nabędą wiedzę niezbędną do rozpoznawania różnych sytuacji wychowawczych, diagnozowania potrzeb uczniów, porozumiewania się w sytuacjach konfliktowych w szkole, a także w nawiązywaniu współpracy z nauczycielami i ze środowiskiem pozaszkolnym. Poznają metody rozwijania kompetencji twórczych uczniów i nauczycieli. W ramach dydaktyki biologii poznają cele i założenia nauczania biologii w szkole podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych, strategie i metody nauczania biologii, style kierowania klasą i style uczenia się uczniów. Poznają zasady projektowania i realizacji lekcji biologii, opanują umiejętność dokonywania dydaktycznej transformacji wiedzy biologicznej z poziomu uniwersyteckiego na poziom szkoły podstawowej i średniej. Poznają zagadnienia związane z emisją głosu.
Grupa zajęć_6, Przedmioty dyplomowe
Zajęcia z tej grupy pozwolą studentowi nabyć praktycznej wiedzy i umiejętności umożliwiających przygotowanie do napisania i zaprezentowania pracy magisterskiej. Student będzie miał możliwość wyboru tematyki pracy magisterskiej z dyscypliny nauk biologicznych z uwzględnieniem dziedziny nauk społecznych (dyscypliny: pedagogika i psychologia).
Grupa zajęć_7, Praktyka zawodowa (psychologiczno-pedagogiczna)
W ramach praktyk studenci zdobędą doświadczenie związane z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela-wychowawcy, skonfrontują i zastosują nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki biologii w prowadzeniu lekcji biologii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Studenci poznają organizację i dokumentację pracy szkoły, dokumentację nauczyciela w aspekcie zadań dydaktycznych realizowanych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Będą mogli uczestniczyć w życiu szkoły, współpracować z gronem pedagogicznym. Nabędą umiejętności obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela oraz planowania i przeprowadzenia lekcji biologii. Podczas praktyk opanują umiejętność analizowania obserwowanych i prowadzonych przez siebie zajęć, modyfikowania planów metodycznych i dostosują nauczanie do możliwości i potrzeb uczniów, a także będą doskonalić i poszerzać wiedzę niezbędną w pracy nauczyciela-wychowawcy. Studenci opanują umiejętności związane z prowadzeniem dokumentacji praktyki w szkole.
System punktowy ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi kształcenia: 128 punktów.
Kwalifikacje absolwenta
Po ukończeniu kierunku studiów Biologia z przygotowaniem pedagogicznym absolwent będzie przygotowany do pracy dydaktycznej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej w zakresie nauczania biologii. Dodatkowo absolwent będzie przygotowany do pracy w laboratoriach badawczych, analitycznych i diagnostycznych w zakresie wykonywania analityki oraz prowadzenia prac badawczych wykorzystujących materiał biologiczny, np. w przemyśle, placówkach ochrony przyrody i medycznych. Zdobyte umiejętności pozwolą na podjęcie pracy w instytucjach czynnej ochrony przyrody, referatach ochrony środowiska urzędów różnego szczebla i innych.
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta
Po ukończeniu studiów absolwent uzyskuje tytuł magistra biologii.
Zasady kwalifikacji
W postępowaniu rekrutacyjnym będą brane pod uwagę:
ocena na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku biologia.
Zasady rekrutacji i sposób przeliczania punktów
- Podstawą kwalifikacji na studia drugiego stopnia jest złożenie przez kandydata wymaganych dokumentów.
- Do postępowania kwalifikacyjnego będą dopuszczeni kandydaci posiadający dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia (studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich).
- Jeżeli podstawą przyjęcia na studia jest ostateczny wynik studiów (ocena na dyplomie) lub ostateczny wynik studiów i średnia ocen ze studiów pierwszego stopnia (drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), to:
- ocena z dyplomu przy kwalifikacji przeliczana będzie na punkty w następujący sposób:
5,0 - 100 pkt.
4,5 - 80 pkt.
4,0 - 60 pkt.
3,5 - 40 pkt.
- ocena z dyplomu przy kwalifikacji przeliczana będzie na punkty w następujący sposób:
(liczba słów w pełnym opisie: 473)
Dodatkowe dokumenty
Od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia wymagane są następujące dokumenty:
1) ankieta osobowa (wydrukowana z systemu IRK), zawierająca imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL, a w przypadku jego braku – nazwę i numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania oraz adres do korespondencji,
2) poświadczona przez uczelnię (na podstawie przedłożonego oryginału):
– kopia świadectwa dojrzałości albo kopia świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów w przypadku kandydata na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie,
– kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich, w przypadku kandydata na studia drugiego stopnia,
3) zaświadczenie od lekarza medycyny pracy, stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na wybranym kierunku (dotyczy kierunków: biologia, biologia z przygotowaniem pedagogicznym, chemia, chemia kryminalistyczna i sądowa, ekobiznes, jakość i bezpieczeństwo środowiska, mikrobiologia),
4) do wglądu własny dokument tożsamości, a w przypadku gdy dokumenty kandydata dostarcza jego pełnomocnik powinien on okazać własny dokument tożsamości oraz kopię dowodu tożsamości kandydata,
5) podanie o wydanie Elektronicznej Legitymacji Studenckiej (wydrukowane z systemu IRK) [kolorowe zdjęcie do ELS w postaci pliku JPG o wymiarach 300x375 px (20x25mm) w rozdzielczości 300 dpi],
6) deklaracja językowa (wydrukowana z systemu IRK) – dotyczy kierunków studiów, na których lektorat języka obcego obowiązuje od pierwszego roku studiów,
7) pełnomocnictwo do złożenia dokumentów, w przypadku gdy dokumenty kandydata składane są przez osobę trzecią,
8) zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na podjęcie studiów
(liczba słów w pełnym opisie: 1170)